آگهی

دسته‌بندی نشده

18 آگوست 2023 50 بازدید

توجه شما را به کلیات و جزئیات آگهی بصورت مفصل جلب میکنیم؛

اعلان‌ هر مطلب‌ مهمی‌ است‌ كه‌ جهت‌ اشتهار و اطلاع‌ عموم‌ مردم‌ برپارچه‌ هاو كاغذنوشته‌ و در گذرگاههای‌ عامه‌ بچسبانند و یا در روزنامه‌ ها بنویسند .همچنین‌ در فرهنگ‌ معین‌ در مورد آگهی‌ می‌ خوانیم‌ :آگهی‌ خبری‌ است‌ كه‌ از جانب‌ فردی‌ یا مؤسسه‌ ای‌ در روزنامه‌ و مجلات‌ و رادیو وتلویزیون‌ انتشار یابد و آن‌ غالباً جنبه‌ تبلیغاتی‌ دارد .

نمونه ای از یک آگهی تبلیغاتی؛

آگهی

اصطلاح آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانه‌ها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانه‌ها، آگهی‌ها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه آگهی‌ها تصویب شده و می‌شود. دیوان بین‌المللی تجارت در قانون آگهی‌های خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات می‌شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند در سال‌های اخیر مواردی برجسته از این پدیده در تلویزیون دولتی ایران مشاهده شده که از جمله می‌توان از برنامه عمو پورنگ که داریوش فرضیایی آن را تهیه کرده نام برد. از آن گذشته، موارد دیگری از آگهی در رسانه‌های ایران وجود دارد که منتقدان را وادار کرده خواهان تصویب قوانینی برای مقابله با آگهی‌ها شوند.

امروزه نیز بعد دیگری از آگهی را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم به گونه ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه می‌شود که درحالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغ‌کننده است، هم‌اکنون سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در قبال ثبت آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند.

نمونه ی دیگر از آگهی های تبلیغاتی؛

آگهی

 

یكی دیگر از فعالیتهای روابط عمومی ارسال آگهی برای وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات است كلمه آگهی در فرهنگ فارسی مترادف خبر و اطلاع ، علم و معرفت ، شهرت ومعروفیت ، حدیث و روایت آمده است

ارائه چند عبارت و تعریف در مورد آگهی

یكی دیگر از فعالیتهای روابط عمومی ارسال آگهی برای وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات است كلمه آگهی در فرهنگ فارسی مترادف خبر و اطلاع ، علم و معرفت ، شهرت ومعروفیت ، حدیث و روایت آمده است . در این مبجث منظور ما از آگهی همان وسیله ای است كه تا چندی پیش یعنی آغاز نخستین سال فعالیت فرهنگستان ایران درسال ۱۳۱۴ بدان اعلان گفته می شد .

در فرهنگ نفیسی از اعلان اینگونه تعریف شده است :اعلان هر مطلب مهمی است كه جهت اشتهار و اطلاع عموم مردم برپارچه هاو كاغذنوشته و در گذرگاههای عامه بچسبانند و یا در روزنامه ها بنویسند .همچنین در فرهنگ معین در مورد آگهی می خوانیم :آگهی خبری است كه از جانب فردی یا مؤسسه ای در روزنامه و مجلات و رادیو وتلویزیون انتشار یابد و آن غالباً جنبه تبلیغاتی دارد .

در اینكه آگهی نوعی خبر نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا اگر خبر از دیدگاه دانش روزنامه نگاری اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افكار عمومی بدانیم آگهی در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد چون اعلان نه واقعه جالبی است كه موردتوجه همگان باشد و نه می توان آن را در قلمرو نقل عقاید و افكار عمومی محسوب داشت .

تا اینجا معلوم شد كه آگهی ابزاری است برای آگاه كردن مردم از امری و اما آنچه از عنصر اطلاع دادن برخوردار می باشد می تواند در ردیف یكی از وسایل وادوات ارتباطی قرار گیرد و با توجه به مطالب بالا می توان گفت : « آگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت هزینه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند .»

در اینكه آگهی نوعی خبر نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا اگر خبر از دیدگاه دانش روزنامه نگاری اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افكار عمومی بدانیم آگهی در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد
در تنظیم متن گزارش آگهی باید دو نكته كاملاً رعایت شود :

1ـ خبر نباید بزرگتر از واقعه به مردم عرضه شود زیرا ممكن است صورت آگهی صرف پیدا كند و تأثیر لازم را بجای نگذارد.2 ـ خبر نباید در متن طوری گنجانده شود كه تحت الشعاع مطلب دیگر قرار گیرد و جلب توجه نكند .

بعد از تهیه و تنظیم گزارش آگهی مسئله انتخاب وسیله نشر مهم است از آنجا كه وسایل نشر در اجتماع فراوانند و همه به یك اندازه از تمام آنها استفاده نمی كنند گروهی ازمردم بیشتر با مطبوعات سر وكار دارند و عده ای منحصراً از رادیو استفاده می كنند وبعضی از طبقات تلویزیون را بر دیگر وسایل ارتباط ترجیح می دهند بنابراین انتخاب وسیله نشر برای دادن گزارش آگهی احتیاج به وقت و مطالعه زیاد دارد .مسئول روابط عمومی در درجه اول باید خصوصیات تمام وسایل نشر را بداند و ازارزش و عمق تأثیر هر یك بخوبی آگاه باشد و سپس در باره اینكه مثلاً كدام دسته ازمردم بیشتر روزنامه می خوانند و یا چه طبقه ای اغلب با رادیو سروكار دارند اطلاعات دقیقی كسب كند و پس از كسب این اطلاعات تشخیص دهد كه موضوع مورد نظر به كدام یك از وسایل نشر فرستاده شود بهتر است و مفید واقع می شود .بعد از تهیه و تنظیم گزارش آگهی و انتخاب وسیله نشر مسئول روابط عمومی باید نامه ای بنویسد و مطلب خود را به انضمام آن نامه برای وسیله نشری كه انتخاب كرده بفرستد تشخیص دهد كه مطلب تهیه شده در كدام صفحه وستون مجله یا روزنامه چاپ شود، نتیجه بهتری می دهد و یا در رادیو و تلویزیون در چه ساعتی پخش شود شنونده و بیننده بیشتری پیدا می كند وقتی جایا ساعت انتشار را با دقت تعیین كرد آنگاه ضمن نامه ای از مدیر وسیله نشر بخواهد كه مطلب فرستاده شده را درموعد مقرر منتشر كند

*چند نكته در باره تهیه وتنظیم آگهی :

1 ـ در هر آگهی باید نخست مشخص شود كه گیرنده پیام كیست به عبارت دیگر مشخص كردن نوع آگهی مثلاً نوشتن آگهی مناقصه ، اگهی مزایده ، آگهی استخدام و جز آن سبب می شود كه گروههای ذینفع آگهی های مربوط به خود را آسانتر و زودتر پیدا كنندو بخوانند.

آگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت هزینه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند

2 ـ گاهی برای اینكه نظر پیام گیرندگان را بیشتر به متن آگهی متوجه كنند گروههای موردنظر را نیــز در بالای آگهــی مشخص می سازند مثــلاً می نویسنــد « قــابل توجــه فارغ التحصیلان مراكز تربیت معلم مازندران »

3ـ متن آگهی باید متناسب با موضوع آن باشد و جملات و عبارات به مقتضای حال ومقال برگزیده شود .

4 ـ مهمترین اصل در تنظیم آگهی آن است كه پیام روشن و رسا باشد به نحوی كه برای گیرندگان آن هیچگونه ابهام و اشكالی ایجاد نكند .

5 ـ در نوشتن آگهی كلمات نقش مؤثری ایفاء می كنند باید در نحوه بكارگرفتن كلمه وجمله بندی صحیح و مربوط ساختن آنها به یكدیگر و بخصوص مفاهیم عبارات اهتمام كامل مبذول داشت تا گیرندگان پیام بتوانند بسهولت و بدون هیچگونه اشكالی منظورپیامگزار را در یابند.

6 ـ نكته قالب توجه در تنظیم آگهی ، مشخص كردن پیام دهنده و مقام مسئولی است كه اقدام به نشر آگهی می كند .

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *