برای راه اندازی یک کسب و کار باید سختیهای زیادی کشید تا به نتیجهی دلخوده رسید.
یک کسب و کار نیاز به پیش زمینههای زیادی دارد تا راه بیوفتد و رونق پیدا کند و به درآمد و سرانجام برسد.
راه اندازی کسب و کار به چه چیزهایی نیاز دارد؟
1. سرمایهی مورد نیاز
2. مکانی برای ارائهی کسب و کار
3. نیروی کار
4. قدرت ارتباط گیری و فن بیان
5. تبلیغات موثر
6. ایده و ابتکار
7. تلاش و پشتکار
8. توکل و امیدواری
سرمایه مورد نیاز؛
هر کاری نیاز به یک سرمایه اولیه دارد. هر چقدر این سرمایه کلان تر باشد، قطعا کسب کار موفق تر و گستردهتری میتوان راهاندازی کرد.
برای مثلا اگر تاسیس یک میوهفروشی در ذهن ما باشد، هر چه سرمایه اولیهمان بیشتر باشد، علاوه بر مغازهی بزرگتری که میتوانیم اجاره کنیم ، میوههایبیشتر با تنوع بیشتری میتوانیم برای فروش به مشتری ارائه دهیم.
پس میتوان به طور کلی گفت که؛ سرمایه مهم ترین و جزو اولین نکات در راه اندازی کسب و کار است.
مکانی برای ارائهی کسب و کار؛
در بالا هم اشاره کردیم. مکان اولیهای که میتوانیم کسب و کارمان را ارائهدهیم، وابسطه به سرمایهاست. حالا ممکن است ما نیازی به اجاره یک مغازه یا یک حجره نداشته باشیم. در واقع خودمان مکانی داشته باشیم. این یک امتیاز مثبت برای ما به حساب میآید چرا که دیگر هزینهای برای مغازه نمیدهیم.
مغازهی مد نظر ما باید در جای به اصطلاح حاصلخیزی باشد. یعنی مشنری گیر شود، پر رفت و امد باشد. چیدمان مغازه با سلیقه و مشتری پسند باشد.
با رعایت این فاکتور ها میتوانیم به سود برسیم.
نیروی کار؛
بعضی از مشاغل را نمیتوان تک نفره اداره کرد بلکه نیاز به یک تیم کار بلد هست برای ادامه و دوام کار.
مثلا یک کارگاه چرم دوزی اگر تعداد کارکن های کمی داشته باشد؛ کارهای بیشتری روی دوش کارکنها قرار میگیرد و سرعت تولید آنها پایین میرود و درآمد زیتدی را نمیتوانند کسب کنند. اما اگر تعداد افراد متناسب با توانایی و نیاز کارگاه افزایش پیدا کند، هر کسی به کار مختص خود مشغول میشود و سرعت تولید چندبرابر خواهد شد.
نیروی کار ترجیحا باید کار کرده باشد و سابقهی کار داشته باشد تا راحت تر بشود اطمینان کرد و کار را به آنها سپرد و نیازی دیگر به آموزش نیست و سود دارد.
قدرت ارتباط گیری و فن بیان؛
هر شغلی نیاز به ارائه دارد؛ حالا یا توسط فروشنده یا توسط صاحب کار.
فرد ارائه دهنده باید ویژگی هایی داشته باشد، از قبیل:
۱. مشتری مداری
۲. خوش برخوردی
۳. فن بیان قوی
۴. خوش اخلاقی
۵. اطلاع از قیمتها، خواص محصول و…
۶. توانایی جذب مشتری
۷.حوصلهدار بودن
و….
اگر یک فروشندهی لباس به فرض، فاکتورهای بالا را نداشته باشد، قطعا مشتری علاقهای به خرید محصول شما نخواهد داشت.
مثلا یک فروشندهی کم حوصله، نمیتواند جواب تمام سوالات مشتری را بدهد و مشتری را ناراضی میکند. یا یک فروشندهی غیر اطلاع از قیمت لباس ها؛ مدام باید از دیگران قیمت را بپرسد و به مشتری بگوید که حوصله سر بر و اشتباه است.
پس در استخدام فروشنده باید توجه بسزایی داشته باشیم.
تبلیغات موثر؛
هر کسبو کاری نیاز به تبلیغ شدن دارد تا برای دیگران شناخته شود.
حال هرچه تبلیغات قوی تر و گسترده تر باشد، بازدهی بیشتری خواهد داشت. در مورد تبلیغات و تاثیرات آن در رونق کسب و کار، در مقالههای قبل《تاثیر تبلیغات در تلگرام و..》 توضیحات کامل و تکمیلی دادهایم که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه نمایید تا از تاثیرات فراوان تبلیغات و روش های تبلیغات کسب و کار های آنلاین مطلع شوید.
پس از جنبهی تبلیغ برای رونق کسب و کار نباید غافل شد.
ایده و ابتکار؛
قبل از راه اندازی شغل و همهی این اتفاقات، ابتدا باید مشخص کنیم قصد راه اندازی چه کسب و کاری را داریم؟ آیا در چه کاری استعداد داریم و موفق میشویم؟
باید سوالاتی را از خود بپرسیم تا برایمان مشخص شود؛
۱. قصدمان برای راه اندازی کسب و کار، درآمد است یا سرگرمی؟
۲. شرایط راه اندازی چه کاری را داریم؟
۳. چقدر سرمایه نیاز است؟
۴. توانایی ما در چه حوزهای است؟
۵. آیا از استعداد هایمان میتوانیم درآمدی کسب کنیم؟
۶. چه کسانی مارا یاری میکنند؟
۷. چقدر توانایی تحمل شکست های احتمالی را داریم؟
و و و
جواب تمام این سوالات در نهایت یک نتیجه به ما میدهد و میتوانیم آن موقع دست به کار شویم و ایدههایی که در ذهنمان هست را به واقعیت بدل کنیم و با خلاقیت کار خودمان را به شکلی متفاوت ارائه دهیم.
تلاش و پشتکار؛
هر چیزی برای پیشرفت و تداوم، نیاز به تلاش و پشتکار دارد. درس خواندن، زندگی کردن، نفس کشیدن و حتی کار کردن. اگر در یک مسیر قرار گرفتیم و برای به سرانجام رسیدنش تلاشی نکردیم، محکوم به نابودی میشود.
پس اگر یک شغل را شروع کردیم باید به فکر ادامه دادن آن هم باشیم و دست از تلاش بر نداریم
چرا که بدون تلاش کردن و پشتکار داشتن، هیچ کاری به سرانجام نخواهد رسید.
توکل و امیدواری؛
در تمام زندگی ممکن است به مشکلات و فراز و نشیب هایی برخورد کنیم که اید برای ما خیلی سخت باشد، ولی در تمام آن مراحل، نباید از یاد خداوند غافل شویم چراکه او همیشه حواسش به ما هست.
پس در هر کاری در درجهی اول ایمان و توکل، در درجه دوم تلاش و پشتکار در درجهی سوم امیدواری به الطاف پروردگار.
راه اندازی یک کسب و کار موفق، سخت تلاش کردن میخواهد حال اگر این کسب و کار آنلاین باشد شاید خیلی از فاکتور ها را نیاز نداشته باشد ولی باید اعتماد مشتریان را جلب کنید و این کار سخت تری خواهد بود.
امیدواریم در راه اندازه کسب و کارتان در “کمبیزه” موفق باشید.