تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاعرسانی کردن.
تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب میرسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام در واقع یک فراخوان است که قرار است در چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند.
نمونه ای از یک اپلیکیشن تبلیغاتی ثبت آگهی کمبیزه
درباره ی تبلیغات بطور مفصل صحبت خواهیم کرد؛
به تکنیکها و فعالیتهایی که برای معرفی یک محصول یا خدمات به کار گرفته میشوند تا مخاطب را به خرید تشویق کنند، تبلیغات نامیده میشوند. تبلیغات میتوانند در بسترهای مختلفی از جمله روزنامهها، مجلات یا شبکههای تلویزیونی ارائه شوند. امروزه، با گسترش دانش دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات دیجیتالی هم جایگاه خود را در بازار کسبوکار پیدا کردهاند.
تبلیغات چیست ؟
«تبلیغات» از قدیمیترین روشهای بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام میشود. در واقع تبلیغات روشی مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. تبلیغات خوب به تبلیغاتی گفته میشود که مؤثر و بهیادماندنی باشند.
به طور کلی، میتوان ویژگیهای تبلیغات خوب را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.
تبلیغات خوب باید تصویر مطلوبی از کسب و کار شما بسازند.
تبلیغات باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات شما را به خوبی شرح دهند.
افزایش آگاهی درباره محصولات و خدمات در تمامی مراحل رونمایی از محصولات و خدمات از اهداف مهم تبلیغات است.
تبلیغات باید مخاطبان هدف، مخطابان جدید و مشتریان احتمالی را هدفگذاری کنند و باعث افزایش سود کسب و کار شوند.
یکی دیگر از ویژگیهای تبلیغات خوب، تشویق مشتریان به پرسیدن سؤال درباره کسب و کار و ارائه راههای تماس برای برقراری ارتباط با آنهاست.
افزایش میزان تقاضای محصولات و خدمات از طرف کاربران به منظور افزایش فروش نیز از ویژگیهای تبلیغات خوب است.
هدف از تبلیغات چیست ؟
هدف اصلی تبلیغات، جلب توجه افراد به یک محصول است. پس از جلب توجه، هدف این است که افراد را به خرید آن محصول علاقهمند کنید، حتی اگر پیش از این قصد خرید چنین محصولی را نداشتهاند. در تبلیغات از علم روانشناسی نیز برای تأثیرگذاری روی فکر و احساسات مخاطبان درباره محصولات یا خدمات استفاده میشود.
عکس نمونه ای از تبلیغات و اگهی های اینترنتی برای خرید و فروش محصولات.
اما تنها هدف تبلیغات، تشویق مخاطبان به خرید نیست. بلکه بسته به اهداف کمپینهای تبلیغاتی کسب و کارها، تبلیغات میتواند اهداف متفاوتی از جمله نمونههای فهرست زیر داشته باشد.
هدایت مشتریان احتمالی به آشنایی با کسب و کار
تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات جدید و قدیمی برای افزایش فروش آنها
معذفی محصولات و خدمات جدید به بازار
بیان تفاوتهای محصولات با محصولات تولیدشده توسط کسب و کارهای رقیب
تبلیغات علاوه بر اهداف مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. زمانی که متوجه شوید هدف شما از تبلیغات چیست، میتوانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات در بیلبوردها و تبلیغات در شبکههای اجتماعی از انواع مختلف تبلیغات به شمار میروند. در ادامه این مطلب، بررسی میکنیم که تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و تعدادی از مهمترین انواع تبلیغات را به شما معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات، پیامی است که فرستندهاش برای دریافت پاسخ از گیرنده، با هدایت او در جهت پیشبرد اهدافی خاص، تلاش میکند. ما به وسیلهٔ یک مدل تبلیغاتی، از چگونگی به کار بردن ارتباطات اطلاعی برای رسیدن به یک ارتباطات تبلیغی، آگاه میشویم.
لاسول در سال ۱۹۳۷ تعریفی به شرح زیر ارائه داد: «تبلیغات در کلیترین معنی، فن اثرگذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگارهاست. این نمودگارها ممکن است شکل گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقیایی بگیرد
تبلیغات در دوران باستان
از دوران ما قبل تاریخ، تصاویری بر روی دیوارهٔ غارهای قدیمی نقش بسته که مربوط به سازندگان اشیای ابتدائی است و به نوعی نمایش و تبلیغ تواناییها و کالاهای آنان بودهاست.
استفاده از تکنیکها و راه و روشهایی برای تغییر افکار و رفتار انسانها را میتوان در دوران باستان هم نظاره کرد. مصنوعات باقی مانده از تمدنهای ابتدایی بشر، نشاندهندهٔ استفادهٔ آنها از فنون تبلیغاتی برای القای عظمت قدرتی است که حاکمان و کشیشها اعمال میکردند.
تبلیغات موبایلی که به تازگی آغاز شدهاست، شامل نمایش بنر در پایین اپلیکیشنها، ارسال نوتیفیکیشن و… میباشد. توجه داشته باشید که تبلیغات در موبایل و تبلت، هزینهٔ کمتری نسبت به سایتهای اینترنتی دارند. این روش از تبلیغ، آمار و ارقام خوبی برای تجزیه و تحلیل بازار در اختیار شما قرار خواهد داد، که منجر به بهینه سازی عملکرد شما و شناسایی نیاز مردم خواهد شد.
تبلیغات از نظر صحت اطلاعات و اعتبار منابع به سه دستهٔ سفید، سیاه و خاکستری تقسیم میشوند.
تبلیغات سفید
یا آشکار، دارای منبعی معتبر، شناخته شده و محتوای دارای صحت است. نمونهای از تبلیغات سفید در دوران صلح از رادیو مسکو شنیده میشد
تبلیغات سیاه
تبلیغات سیاه یا «دروغی بزرگ» منبعی مخفی و نامشخص دارند، به افراد اشتباه نسبت داده میشوند و انواع فریبکاری و دروغ برای فریب دادن مخاطب بهکار میبرند
تبلیغات خاکستری
حد وسط تبلیغات سیاه و سفید است. در این نوع از تبلیغات، منبع میتواند مشخص یا نامشخص و معتبر یا نامعتبر باشد. نمونهای از تبلیغات خاکستری، انتشار نامههای سربازان در روزنامههای آمریکا است
تبلیغات پیامکی
اساماس مارکتینگ یا تبلیغات پیامکی گنجی پنهان در بازاریابی است. هنگامی که شما از طریق اپراتورهای مخابرات، تعداد انبوهی اساماس یا پیامک با محتوای تبلیغاتی به مشتریان ارسال میکنید، در حال انجام بازاریابی با پیامک هستید. یکی از بزرگترین مزیتهای اساماس مارکتینگ این است که بیش از ۹۸% پیامکهای تبلیغاتی در گوشیهای همراه توسط بیننده دیده و خوانده میشوند.
اهمیت تبلیغات پیامکی در بازاریابی
این روزها کمتر کسی هست که از تلفن همراه خود استفاده نکند، بههمین دلیل تاثیرگذاری تبلیغات پیامکی ملموستر است.
دموگرافی بیشتر: با تبلیغات پیامکی میتوانید دایره مخاطبان خود را وسعت دهید.
صرفه اقتصادی: برای ارسال تبلیغات پیامکی نیازی به صرف هزینه و زمان برای طراحی و ساخت قالب نیست و فقط نیاز دارید محتوایی رسا و ساده را برای مخاطبین ارسال کنید.
اختیار تصمیمگیری با مشتری: با استفاده از پنلهای پیامکی میتوانید دستوراتی را برای انجام تبلیغاتتان تعریف کنید تا مشتری با ارسال پیام بتواند به نتیجه برسد.
گوریلا مارکتینگ
تا حالا دربارۀ بازاریابی چریکی یا پارتیزانی را شنیدهاید؟
نوعی از بازاریابی است که با روشی نامتعارف و اغلب کمهزینه انجام شده و بدون ایجاد تداخل در کار افراد، توجه عدۀ زیادی را به خود جلب میکند.
این سبک از تبلیغات تا حد زیادی بر استراتژیهای نامتعارف بازاریابی، انرژی بالا و قوهۀ تخیل تکیه دارد. گوریلا مارکتینگ، دربارۀ جذب مشتری از طریق سورپرایز کردن آنها، ایجاد اثرگذاری ماندگار و خلق موضوعی است که منجر به ایجاد حواشی بسیار زیادی در رسانهها شود
گوریلا مارکتینگ چه مزایایی دارد:
میتواند از جذابیت بالایی برخوردار باشد.
به سرمایهگذاری کم و خلاقیت بیشتری نیاز دارد.
میتواند یک تجربه به یادماندنی برای نام تجاری شما باشد.
میتوانند سروصدا و هیاهوی زیادی ایجاد کند.
میتواند در برقراری ارتباط با مشتریان و سایر مشاغل به شما کمک کند.
برقراری ارتباط با مخاطبان اولین کلید اجرای یک برنامۀ بازاریابی یا کمپین است
بازاریابی محیطی
بازاریابی یا تبلیغات محیطی یک استراتژی ارتباطی خلاقانه است که تأثیر زیادی در جذب مشتری دارد. بهویژه از لحاظ ایجاد آگاهی و تشویق مشتری کارایی بسیار بالایی دارد.
تازگی، خلاقیت و زمانبندی از ویژگیهای اساسی تبلیغات محیطی است که چندین مزیت تعیینکننده نسبت به گزینههای تبلیغاتی معمولی دارد
بازاریابی محیطی چه مزایایی دارد:
برندینگ و جلب توجه مخاطبین
ساخت تبلیغی پر بازدید
حفظ حریم خصوصی مخاطبان
دسترسی به طیف گستردهای از مخاطبین
از بین بردن یکنواختی تبلیغات سنتی
ایجاد تجربۀ همهجانبه جدید
انعطافپذیری
بازاریابی دهانبهدهان
بازاریابی دهانبهدهان یعنی تبلیغات رایگان؛ که توسط مشتریان به اشتراک گذاشته میشود و بر اساس رویدادی که مشتری تجربه میکند و فراتر از انتظار است، شروع میشود.
زمانی اتفاق میافتد که علاقۀ مصرفکننده یا مشتری به محصول یا خدمات یک شرکت در گفتگوی روزانهاش منعکس میشود. در اصل بازاریابی دهانبهدهان تبلیغات رایگانی است که توسط مصرفکننده منتشر میشود.
تبلیغات ایمیلی
در ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی، شما از طریق ایمیل، محصول خود را تبلیغ میکنید یا مطالب مختلف را با کاربرانتان به اشتراک میگذارید. این کار از دو روش انجام میشود. روش اول اینکه شما یک بانک ایمیل دارید و پیام خود را از طریق این بانک به افراد ارسال میکنید. یا اینکه به کاربران خودتان که در خبرنامه شما عضو هستند، ایمیل میزنید.
این روزها همهچیز به سمت فضای مجازی رفته است! برای اثبات این ادعا، فقط کافی است وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید، هیچکس حواسش به تبلیغات روی در و دیوار نیست چون این روزها، گوشیها و تبلتها هستند که حکمرانی میکنند یا بهتر است بگویم فضای مجازی است که ما را راه میبرد. حتی همان رانندهای که در جاده گرسنه شده بود، هم از طریق اینترنت مسیریابی میکند، هم از سایتها و اپلیکیشنها، نزدیکترین رستوران را پیدا میکند.
قصد ندارم بگویم تبلیغات آفلاین خوب نیست، ولی با یک نگاه کلی میشود فهمید که تبلیغات اینترنی خیلی جلوتر از قدیمیترها حرکت میکند؛ چون هم مخاطب بیشتر درگیر میشود، هم قابل اندازهگیری است و هم رسانه بزرگتری است.
قدرت تبلیغات در دنیای امروز
دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیامها، فکرها و احساسها. ما به هر جایی که میرویم و هر جایی که نگاه میکنیم، با پیامها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کردهاست که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبهای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات.